Iklan

Iklan Untuk DIsewa

Confirm Ker Ahli Keluarga Anda Selamat?

Confirm Ker Ahli Keluarga Anda Selamat?

Panduan Elakkan Jenayah Pecah Rumah

gadget-pro | 9:23 PTG | 0 ulasan

Tip-tip elakkan pecah rumah





Tinggal di dalam kediaman yang selesa dan selamat adalah impian setiap individu. Memastikan keselamatan kediaman dan penghuninya sentiasa berada dalam keadaan selamat adalah tanggungjawab bersama.

Lazimnya kejadian pecah rumah berlaku ketika penghuni tiada di rumah pada jangka masa yang lama tanpa memberitahu jiran atau polis mengenai ketiadaan penghuni.

Rumah yang ditinggalkan kosong dalam tempoh lama misalnya perlu kelihatan seperti ada penghuni. Justeru jika ada langganan akhbar perlulah dihentikan supaya kediaman tidak kelihatan tidak berpenguni.

Kedudukan rumah di kawasan terpencil tanpa jiran tetangga juga memudahkan pencuri melakukan aktiviti jenayah mereka.struktur rumah juga memainkan peranan mudah dimasuki pencuri terutama jika mempunyai lubang again di bahagian bumbung.

Tiada permuafakatan sesama jiran untuk mengawasi kediaman masing-masing dan jiran tetangga boleh menyebabkan kejadian pecah rumah.

Meletakkan barang bernilai di sekitar atau dalam rumah yang dapat dilihat dari luar turut mengundang pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan jenayah. Penjenayah ada yang menggunakan pemutar skru atau objek tajam mengumpil pintu atau tingkap atau menngunakan jack untuk membuka jerjak besi tingkap.

Bumbung dan siling terbuka juga mengundang pemecah rumah melakukan kegiatan yang tidak bermoral.

Ada juga penjenayah yang menggunakan taktik membuka paip air di luar rumah bagi mengalih perhatian tuan rumah, sebaik tuan rumah membuka pintu, penjenayah akan memsuki rumah secara paksa.

Justeru, jika ada terdenger paip air terbuka di luar rumah di waktu malam, pastikan dan perhatikan dulu sebelum keluar menutupnya kerana dikhuatiri ia adalah perangkap.

Bagi rumah yang mempunyai pintu cermin gelongsor (sliding door), selakkan dengan kayu panjang di bahagian bawahnya bagi mengelakkan ia diumpil dari luar.

Antara keadah pencegahan lain ialah, sebelum meninggalkan rumah untuk jangka masa yang lama terutama di maklumkan ke balai polis terdekat mengenai alamat rumah, tarikh dan masa anda tidak berada di rumah.

Tinggalkan maklumat secukupnya bagi memudahkan jiran dan polis memaklumkan sebarang kejadian kepada anda.

Alat keselamatan tambahan boleh dipasang di pintu utama seperti lubang pandangan, mangga dan selak keselamatan untuk menggagalkan aktiviti jenayah pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sentiasa pasangan lampu apabila keluar rumah di waktu malam. Jangan tinggalkan sebarang nota yang boleh membantu pemecah rumah bertindak

Jalinkan hubungan baik dengan jiran bagi membolehkan mereka menjenguk- jenguk di kawasan rumah terutama apabila ke tempat kerja atau bercuti.

Pastikan pintu, tingkap dan pintu pagar berkunci sebelum meninggalkan rumah atau tidur.

Pasangkan sistem penggera keselamatan.

Kawasan rumah perlulah sentiasa dibersihkan bagi mengelakkan semak samun dan belukar yang mudah menjadi tempat persempunyai penjenayah.

Category:

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 ulasan